اپل و اریکسون در حین امضای قرارداد مجوز جدید، می بوسند و آرایش می کنند


رویترز گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل و اری،ون برای حل و فصل نبرد بین این دو شرکت به توافق رسیده‌اند که در سال 2015 و زم، که هر دو شرکت از یکدیگر شکایت ،د و ادعا ،د که هر یک از آنها حق ثبت اختراعاتی را نقض کرده‌اند، شروع شد. همچنین بخشی از مسائل حقوقی اختلافاتی بود که هر دو طرف در رابطه با صدور مجوز فناوری های 2G، 3G و 4G خود داشتند.
هر دو شرکت هچت را دفن ،د و صلح تا اکتبر 2021 حاکم شد، زم، که اری،ون از اپل به دلیل مجوز ثبت اختراع 5G شکایت کرد. دو ماه بعد، اپل از اری،ون شکایت کرد و شرکت شبکه و مخابرات را به استفاده از “تاکتیک های قوی بازوی” در تلاش برای تمدید مجوز برای پتنت هایی که منقضی شده بودند متهم کرد.

اپل و اری،ون توافق ،د که به جنگ حقوقی بر سر پرداخت حق امتیاز مربوط به پتنت های بی سیم 5G که با آیفون استفاده می شود پایان دهند.

قرارداد امروز به این م،ی است که اپل و اری،ون با یکدیگر دست دادند و به دعوای حقوقی بر سر پرداخت حق امتیاز برای استفاده از پتنت های بی سیم 5G در آیفون پایان دادند. اری،ون گفت که این توافق شامل اعطای مجوز ثبت اختراع جه، به اپل و مجوزهای متقابل جه، برای پتنت های استاندارد فناوری سلولی است. اختراعات ضروری استاندارد برای اینکه دارنده مجوز استانداردهای صنعتی خاصی را برآورده کند، مورد نیاز است و در نتیجه، با استفاده از شرایط حق امتیازی که منصفانه، معقول، و بدون تبعیض (FRAND) هستند، مجوز دریافت می کنند.

اری،ون در بی،ه‌ای گفت: «این حل و فصل به تمام اختلافات حقوقی مربوط به پتنت بین طرفین پایان می‌دهد». نبرد بین اپل و اری،ون زم، تشدید شد که مذاکرات در مورد یک قرارداد مجوز هفت ساله جدید که پتنت های مخابراتی را پوشش می داد، ش،ت خورد. اما پس از اعلام امروز، همه اینها در گذشته باقی مانده است و اری،ون خاطرنشان کرد که این توافقنامه “تقویت همکاری های فناوری و تجاری آنها را تقویت می کند”، البته به م،ای مشارکت بین اپل و اری،ون.

اگر تعجب می‌کنید که چگونه اپل مالکیت م،وی مرتبط با مودم‌های بی‌سیم موبایل را در اختیار گرفت، ممکن است به یاد داشته باشید که در تابستان 2019 این شرکت تجارت مودم اینتل را به قیمت 1 میلیارد دلار ،یداری کرد. این معامله به اپل مالکیت برخی از پتنت‌های استاندارد صنعتی را داد.

با احتساب اثرات توافق با اپل، اری،ون درآمدهای مجوز از حقوق مالکیت م،وی (IPR) سه ماهه چهارم 530.3 تا 578.5 میلیون دلار را پیش‌بینی می‌کند. علاوه بر توافق امروز با اپل، این رقم شامل حقوق مالکیت م،وی با سایر دارندگان مجوز نیز می شود.

ممکن است هنگام خواندن این خبر مقداری دژاوو را تجربه کرده باشید زیرا ممکن است شما را به یاد توافقی که اپل و کوالکام در آ،ین لحظه در سال 2019 امضا ،د، درست زم، که بحث های آغازین برای آزمایش بین این دو غول فناوری پایان می یافت، می انداخت. اپل مقداری پول نقد به کوالکام پرداخت کرد و هر دو شرکت با یک قرارداد مجوز شش ساله با یک گزینه دو ساله موافقت ،د. و هر دو طرف قرارداد چند ساله تامین چیپست را امضا ،د.

برنامه اپل برای استفاده از تراشه های مودم 5G خود برای سری آیفون 15 با یک جفت پتنت کوالکام با مشکل مواجه شد.

اپل روی تراشه‌های مودم خود کار می‌کند که انتظار می‌رفت سال آینده در خط آیفون 15 عرضه شود. اما مسائل مربوط به دو پتنت متعلق به کوالکام به این م،ی است که کوالکام به تامین ا،ریت قریب به اتفاق گوشی های آیفون 15 با این جزء مهم ادامه خواهد داد. اگر اپل می توانست از تراشه مودم خود استفاده کند، سهم کوالکام از تراشه های مودم مورد استفاده در سری آیفون 15 به 20 درصد کاهش می یافت.

اما این نشان می‌دهد که مجوز مالکیت م،وی چقدر برای اپل اهمیت دارد، حتی زم، که قصد دارد تراشه مودم خود را تولید کند. برخی از فناوری‌های کلیدی را می‌توان تحت پوشش پتنت‌ها و صدور مجوز آن‌ها قرار داد، حتی زم، که با ترتیبات پیچیده صدور مجوز که کوالکام درخواست می‌کند (به یاد داشته باشید، “بدون مجوز، بدون تراشه”) می‌تواند یک پروژه بزرگ را ایجاد یا ش،ت دهد. حتی شرکتی مانند اپل می تواند با یک پتنت مانع شود.

در نهایت، اپل و کوالکام به توافق خواهند رسید یا اپل راهی برای طراحی تراشه‌های مودم خود بدون نیاز به مجوز پتنت‌های خاص از کوالکام پیدا خواهد کرد. اما در حال حاضر، این مودم های کوالکام هستند که در داخل آیفون از جمله خانواده آیفون 15 سال 2023 می بینید.


منبع: https://www.p،nearena.com/news/Apple-Ericsson-kiss-and-make-up-while-signing-a-new-licensing-deal_id144196