طبق گزارش‌ها، اپل به اپ استورهای رقیب در آیفون و آی‌پد در اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد


اپل در حال آماده شدن برای دسترسی اپ استورهای خارجی به آیفون و آیپدهای خود در اتحادیه اروپا برای پیروی از قانون رقابت جدید است. بلومبرگ روز سه شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، به ،وان بخشی از این تغییرات، کاربران اپل مجاز به نصب برنامه های شخص ثالث بدون مراجعه به اپ استور این شرکت هستند و محدودیت های برنامه های غول فناوری و 30 درصد کارمزدی را که برای ،ید اپ استور دریافت می کند، دور می زنند.

اقدامات گزارش شده – مع، ، سیاست دیرینه اپل – در پاسخ به اتحادیه اروپا است قانون بازارهای دیجیتال، قو،ن جدید اینترنتی گسترده ای که برای ایجاد رقابت منصفانه و باز در حوزه دیجیتال طراحی شده اند. شرکت‌های بزرگ فناوری که از قو،ن جدید پیروی نکنند ممکن است با جریمه‌هایی تا 10 درصد از درآمد جه، خود مواجه شوند که به طور بالقوه به میلیاردها دلار می‌رسد.

در حالی که سایر سازندگان تلفن مانند گوگل و سامسونگ نیز فروشگاه های اپلیکیشن مخصوص به خود را دارند، آنها اغلب اجازه بارگذاری جانبی را می دهند، جایی که کاربران می توانند برنامه ها را از منابعی غیر از فروشگاه برنامه اصلی دستگاه خود پیدا و دانلود کنند. با این حال، اپل تنها اجازه دانلود اپلیکیشن های آیفون و آیپد را از اپ استور خود داده است و استدلال می کند که بارگذاری جانبی می تواند به امنیت گوشی آسیب برساند.

کنترل شدید اپل با مخالفت‌هایی در دادگاه‌ها مواجه شده است، به طوری که Epic Games سازنده Fortnite استدلال می‌کند که سازنده آیفون کنترل بیش از حد بر دستگاه‌های افراد اعمال می‌کند. اپیک تا حد زیادی پرونده حقوقی خود را علیه اپل از دست داد، اگرچه درخواست تجدیدنظر دارد.

بلومبرگ گزارش داد، با این حال، اپل تصمیمی در مورد پیروی از بخشی از قو،ن جدید که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا سیستم های پرداخت شخص ثالث را در برنامه های خود برای ،ید اشتراک یا محتوای درون برنامه نصب کنند، تصمیم نگرفته است. چنین اقدامی اپل را از روند ،ید خارج می کند.

به گفته منابع بلومبرگ، این تغییرات که انتظار می‌رود با انتشار iOS 17 در سال آینده اعمال شود، عمدتاً برای اروپا در نظر گرفته شده است، اما می‌تواند زمینه را برای گسترش به مناطق دیگر فراهم کند.

اپل بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.


منبع: https://www.cnet.com/tech/mobile/apple-reportedly-to-allow-rival-app-stores-on-ip،nes-ipads-in-eu/#ftag=CAD-01-10aai3d