آشنایی با فرهنگ متفاوت کشور های جهان در استفاده از گوشی موبایل

مردم کشور های جهان با داران بودن فرهنگ های متفاوت هر کدام به شکل خاصی از گوشی تلفن همراه استفاده کرده و عادات متفاوتی در استفاده از آن دارند. برای آشنایی بیشتر با این تفاوت های جالب با ما همراه شوید.

 گوشی موبایل دستگاهی است که به گفته بانک جهانی سه چهارم ساکنان کره زمین به آن دسترسی دارند، ولی تعریف و نحوه استفاده از آن در جوامع مختلف با فرهنگ های مختلف کاملا متفاوت است.

اهالی انگلستان این وسیله را موبایل (mobile) می خوانند و آمریکایی ها به آن تلفن همراه (cell phone) می گویند. همچنین مردم آمریکای لاتین نام celular، ژاپنی ها keitai (قابل حمل)، چینی ها shou-ji (ماشین دستی)، بنگلادشی ها  muthophone (تلفنی که در کف دست قرار می گیرد)، سودانی ها nalle (خرس عروسکی) و آلمانی ها handy (دستی) را برای آن به کار می برند.

در ژاپن افرادی که با مترو به نقاط دیگر سفر می کنند با رگباری از پیغام های ضبط شده مواجه هستند که از آن ها می خواهد گوشی خود را در حالت سکوت یا لرزش قرار دهند که به آن manner mode (حالت با تربیت!) می گویند. در ژاپن استفاده از گوشی در مکان های عمومی بر خلاف آداب اجتماعی بوده و قابل پذیرش نیست.

ساتومی سوگیاما، استادیار دانشگاه فرانکلین سوئیس می گوید: فرهنگ ژاپن برای هارمونی اجتماعی ارزش زیادی قائل بوده و و بروز هر گونه اختلال اجتماعی به شدت منفور است.

یک فرهنگ شناس ژاپنی می افزاید: اگر شخصی در این کشور سعی کند در حالی که با تلفن همراه صحبت می کند سوار اتوبوس شود، راننده اجازه این کار را به او نخواهد داد. او می گوید:  تلفن همراه شما در ژاپن نباید برای دیگران هیچ مزاحمتی ایجاد کند. به عبارت دیگر، افراد باید اغلب گوشی خود را در خارج از خانه روی حالت سکوت قرار داده و در کافی شاپ ها و رستوران ها از آن برای برقراری تماس استفاده نکنند. اگر گوشی فردی زنگ بخورد، افراد حاضر دچار آشفتگی شده و فورا آن را ساکت و یا تماس خود را بسیار کوتاه می کنند.

او ادامه می دهد: تراکم فضا های شهری، استفاده بالا از سیستم حمل و نقل عمومی و فقدان نسبی حریم خصوصی در خانه ها موجب برقراری انواعی از ارتباط در این کشور می شود که بر دیگران تحمیل نشود.

پیام کوتاه، ایمیل های موبایلی، بازی و رمان در میان ژاپنی ها از تماس های تلفنی محبوب تر است.

بر خلاف این، در آلمان و اسپانیا مردم از گوشی های خود در همه جا استفاده کرده و صحبت کردن در مورد مسائل شخصی در مکان های عمومی امری رایج است.

یک بار شرکت حمل و نقل ریلی اسپانیا به نام Renfe، سفر های ارائه شده خود را با پوستری تبلیغ کرد که در آن تصویر افرادی دیده می شد که از درون قطار به وسیله تلفن همراه با والدین خود صحبت می کردند.

آمپارو لیسن، استاد جامعه شناسی دانشگاه کامپلوتنس مادرید می گوید: اسپانیایی ها مثل مردم ایتالیا بدون هیچ مشکلی و با شور و شعف به تماس های خود در رستوران ها، جلسه های تجاری، کنفرانس ها و حتی گاهی اوقات در کنسرت ها پاسخ می دهند. همچنین ارسال محتاطانه پیام های کوتاه و فوری نیز در طی جلسات امری رایج در این کشور هاست.

به گفته لیسن مردم اسپانیا همیشه در خیابان ها در مورد زندگی خصوصی خود صحبت می کنند و انجام این کار با گوشی تلفن همراه نیز نسخه ای تکامل یافته از این عادت است. گاهی اوقات اسپانیایی ها برای این که از رویداد های جدید روی گوشی خود آگاه شوند، سالن سینما را ترک می کنند!

او می افزاید: شما موظفید تا در دسترس دوستان، همکاران و مشتریان خود باشید. در این کشور یک نوع تعهد برای پاسخگویی وجود دارد.

با این حال، این فنلاندی ها هستند که رکود دار استفاده از گوشی در اروپا محسوب می شوند. طبق گزارش European Mobile Observatory 2011 سایت GSMA، مردم فنلاند با استفاده میانگین ۲۵۷ دقیقه مکالمه با گوشی در ماه، نسبت به تمامی مردم اروپا بیشتر از این وسیله استفاده می کنند. همانطور که می دانید این کشور محل تولد شرکت نوکیا نیز هست. اتریشی ها با میانگین استفاده ۲۴۰ دقیقه در جایگاه بعدی قرار داشته و مالتی ها نیز با میانگین استفاده ۴۶ دقیقه ای در ماه، از سایر کشور ها کمتر با گوشی خود صحبت می کنند.

در بخش هایی از هند و آفریقا فرهنگ تماس های چند ثانیه ای یا همان تک زنگ وجود دارد. این تماس ها با عناوین flashing و beeping شناخته می شوند. یکی از محققان شرکت مایکروسافت هند به نام جاناتان دونر، مقاله ای را با عنوان “قوانین تگ زنگ” منتشر کرده و در آن توضیح داده است که تک زنگ از قانون ساده ای پیروی می کند: فردی با شماره تلفنی تماس برقرار می کند و پیش از آن که فرد مقابل تماس را پاسخ دهد، آن را قطع می کند.

سپس فرد مقابل می تواند مجددا تماس گرفته و با فردی که تک زنگ زده است صحبت کند. دونر فرهنگ مشابهی را در رواندا و آفریقا نیز گزارش کرده است. به گفته او این حرکت می تواند معانی متفاوتی داشته باشد، از جمله: بیا و به من زنگ بزن!، سلام، فکرم مشغول توئه! و با من تماس بگیر.

وبلاگ نویسی به نام شاشنک بنگالی می گوید: قوانین نانوشته ولی آشکاری برای تک زنگ وجود دارد. برای مثال، وقتی مکانیکی می خواهد به شما خبر دهد که خودروی شما آماده است، به شما تک زنگ می زند که معنی آن به این صورت است: “ماشینت آمادست، اگر میخوای ببریش، با من تماس بگیر”.

او می افزاید: همچنین این عمل قوانین سلسله مراتبی دارد: یک کارمند برای برقراری ارتباط با مافوق خود که درآمد بیشتری دارد از تک زنگ استفاده می کند، مگر آن که نیاز به کمک فوری داشته باشد! او در ادامه هشدار می دهد که اگر می خواهید از همسر آینده خود خواستگاری کنید، هرگز به او تک زنگ نزنید!

در هند برقراری تماس تلفنی در سالن سینما امری عاد است. به گفته اومانگ شاه، یکی از کارمندان شرکت بازرسی و مشاوره ای PhiMetrics هند، مردم احتمال می دهند که تماس دریافت شده مهم باشد، به همین خاطر به آن پاسخ می دهند. او می افزاید: مثل اسپانیا، تعداد کمی از مردم هند از پست صوتی استفاده می کنند.

 یکی دیگر از نکات جالب در مورد مردم هند آن است که فرد تماس گیرنده ممکن است به جای شنیدن بوق عادی، یک آهنگ بالیوودی که توسط صاحب شماره انتخاب شده است را بشنود. اومانگ شاه می گوید: این سرویس با نام ” آهنگ تماس گیرنده” (همان آهنگ پیشواز خودمان!) شناخته می شود و مشترک برای استفاده از آن باید به صورت ماهانه مبلغی را پرداخت کند. این مورد در بخش هایی از آفریقا نیز رایج بوده و حتی ممکن است تماس گیرنده موعظه ای را از کتاب مقدس بشنود.

در هر دو اقلیم، تماس گرفتن در سالن سینما امری عادی است. به گفته کادیرا پثیاگودا، دانشجوی دوره دکترای کالج سنت آنتونی آکسفورد، مردم هند حتی در رویداد های بسیار رسمی، سخنرانی ها و… نیز از پاسخگویی به تماس های دریافتی خود واهمه ای ندارند.

او می گوید: جامعه هند از سال های دور به تحمل و بردباری خو کرده و این خصوصیت به یک سنت تبدیل شده است. مواردی که در جامعه هند به راحتی نقض می شوند، در جوامع غربی جزو حریم شخصی یک فرد محسوب می گردند. به همین خاطر است که رفتار هایی مثل استفاده از تلفن در سینما یا قطار های شلوغ برای مردم قابل تحمل است. او می افزاید: جامعه هند از جوامع غربی همگانی تر بوده و همین مسئله بر اهمیت در دسترس بودن مداوم در این اجتماع می افزاید. عبداللهی عربو، محقق سازمان اینترنتی آکسفورد، می گوید: مردم در آفریقا به تلفن های خود در هر مکانی پاسخ می دهند. تنها جایی که مردم در آن با گوشی خود صحبت نمی کنند، کلیسا یا مسجد است.

به گفته او یکی از دلایل انجام این رفتار، خود نمایی بوده و مردم می خواهند داشتن گوشی را به رخ دیگران بکشند. اگر افراد تماسی از راه دور دریافت کنند، به گونه ای رفتار می کنند که آن را یک تماس بین المللی و از کشور های خارجی به نمایش بکشند.

بر خلاف چیزی که گفته شد، یک زن خانه دار ژاپنی به نام کاناتو شیباماتو توضیح می دهد که ما در سالن سینما حتی اجازه نداریم گوشی را روی حالت سکوت قرار دهیم، چرا که ممکن است نور صفحه نمایش آن باعث آزار دیگران شود.

همچنین تولیدکنندگان گوشی های موبایل اقدام به ساخت گوشی های دو سیم کارته ای برای بازار های نو ظهور کرده اند که می تواند امکان بهره مندی کامل از خدمات اینترنتی و صورتی را به صورت همزمان فراهم کند. به طور کلی، هندی ها در هر ماه به صورت میانگین ۳۴۶ دقیقه با دیگران به صورت تلفنی صحبت می کنند. هزینه مکالمه در این کشور بسیار پایین بوده و به ازای هر دقیقه در حدود ۰٫۵ روپیه (کمتر از ۲۰ تومان) است. استفاده بیش از یک سیم کارت توسط هر فرد در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین امری رایج است. به گفته عربو این امر در آفریقا به خاطر آن است که اکثر اپراتور ها قابل اتکا نبوده و در پوشش دهی کاملی ندارند.

طبق نظرسنجی انجام شده توسط شرکت Synovate در آمریکا، ۷۲ درصد از مردم این کشور بلند صحبت کردن با گوشی تلفن همراه در مکان های عمومی را بدترین عادت کاربران موبایل دانسته اند. حال به نظر می رسد که گله مندی جدید از کاربران آیفون ۴S باشد که سوال های ساده را بار ها و بار ها برای سیری که یک ربات دستیار هوشمند است تکرار می کنند.

جانت وینسنت، یکی از اساتید مدعو مرکز تحقیقات دیجیتال جهانی دانشگاه ساری انگلستان، می گوید: به نظر می رسد که مردم در حال پذیرش تماس های صوتی هستند ولی هنوز با صحبت کردن با یک صدای بی روح در گوشی مشکل دارند.

اسکات کمپل، استاد ارتباطات راه دور دانشگاه میشیگان، می گوید: در ابتدا ارسال پیام کوتاه در آمریکا چندان مورد استقبال نبود، چرا که اوایل اپراتور ها و شبکه های موبایلی مختلف با هم هماهنگی نداشته و ارسال پیام کوتاه با اختلالات زیادی رو به رو می شد.

او می افزاید: ولی اکنون ارسال پیام به یکی از کار های روزمره مردم آمریکا و سایر نقاط جهان تبدیل شده است.

او همچنین می گوید که رشد محبوبیت اینترنت موبایل در حال افول است، چرا که دستگاه های دیجیتالی همچون تبلت برای استفاده از اینترنت محبوبیت بیشتری دارند.

این دستگاه ها صفحه بزرگ تری داشته و رابط کاربری بهتری نسبت به موبایل دارند.

 
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری